De cursus is zeer praktisch georiënteerd (geen leslokalen, enkel op de baan!). De instructeur geeft eerst een briefing, rijdt voorop en toont welke oefening / manoeuvre / techniek moet uitgevoerd worden. Daarna rijdt elke student om beurt voorop, gevolgd door de instructeur, die daarna onmiddellijk feedback geeft. Dat wordt gedurende twee dagen herhaald.
Plaats van het gebeuren: de Eifel en Duitse Moezel. Daar liggen asfaltwegen in goede tot perfecte staat, met talloze bochten van diverse moeilijkheidsgraad (Vlaanderen heeft geen bochtige wegen, en het asfalt in Wallonië is helaas in te bedenkelijke staat voor dit soort oefening).
Een werkelijk unieke opportuniteit om met een buitengewoon ervaren en pedagogisch aangelegde instructeur je motorbeheersing bij te werken!
> Hier vind je een verslag van de vorige opleiding in 2018. Mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut van een dergelijke cursus, ga dan hier eens kijken.
Opgelet: de cursus is fysiek zwaar, omdat je twee dagen uiterst geconcentreerd zal bezig zijn met de “symbiose” tussen je motorfiets en jezelf. Kom goed uitgerust aan de start!
We overnachten in hotel www.hotel-moselsteig.de, een gezellig familiehotel waar motorrijders comfortabel worden ontvangen, met afgesloten garage voor hun beestje.
Jeroen Smeesters is oprichter van www.rijschoolmercator.be en een zeer ervaren moto-instructeur. Hij ontwikkelde mee het kader waarin motorrijopleidingen zitten vervat en ook op Europees niveau is hij actief in allerhande overlegplatformen om motorrijopleidingen in Europa te verbeteren.
De opleiding die hij ontwikkelde, heeft hij getest tijdens de vele trips die hij mee organiseerde voor BMW Winge Motors uit Rotselaar, waarvan hij ook mede-eigenaar is.
Omdat het verschil in motorniveau van de deelnemers erg groot was, bedacht hij een systeem dat hij 15-15-15 gedoopt heeft. Als je het toepast, rij je 15% vlotter maar met 15% meer controle over je machine én 15% veiliger.
Verwacht niet dat je na deze opleiding door de bochten gaat scheuren, wél dat je je bochten op een meer beheerste manier en met beter inzicht, én meer rijsensatie (maar niet noodzakelijk sneller), op een veilige manier gaat maken.
Zoals al gezegd, gaat het vooral om meer controle te verwerven over je voertuig en de (rij-)situatie, waardoor je automatich vlotter én veiliger door bochtige wegen rijdt.
De opleiding focust daarom op een aantal weinig belichte aspecten van het motorrijden: zithouding in bochten, kijktechniek in bochten, maar ook: hoever kan ik nu met mijn motor kantelen (véél verder dan we denken) en hoe oefen ik daar op? Wààr snij ik mijn bocht aan en verder ook nog: de onzin van de ideale rijlijn en welke rijlijn is de meest ideale (veiligheid) én daarbij nog de leukste ook.
Deze opleiding stapt weg van de klassiekers die je in motoropleidingen krijgt en reikt een aantal handvatten aan die je versteld doen staan van je eigen kunnen.
Zo is één van de credo’s: ‘Vergeet ervaring. Techniek en opleiding zijn van tel voor een goed motorrijder’ (je kan immers ook héél ervaren worden in je fouten).