Beschrijving project Het project Seine – Schelde beoogt de verbinding tussen het Seinebekken en het Scheldebekken (en zodoende ook met de Rijn en de Maas, en het uitgebreide Europese waterwegennet daaraan verbonden) geschikt te maken voor grote container- en duwvaartschepen van de klasse Vb, met een capaciteit van 4.500 ton, het equivalent van 220 vrachtwagens. Vooral het nieuwe kanaal “Seine – Nord Europe” tussen Compiègne en Cambrai, 107 km lang, zal deze verbinding opwaarderen, maar ook andere waterwegen in Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië moeten worden aangepast. Het project past dan ook binnen het kader van de Trans-Europese Transportnetwerken (TEN-T), en krijgt dan ook navenant forse Europese subsidies. Vlaanderen is volop bezig met de realisatie, onder andere werden twee nieuwe sluizen klasse Vb gebouwd op de Leie, een inhuldiging ervan is voorzien twee dagen vóór onze boottocht, in aanwezigheid van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken en andere beleidsmensen, maar ook de Intergouvernementele Commissie, die het project coördineert. Naast de aandacht voor de scheepvaart is er in Vlaanderen ook het begeleidende project van rivierherstel Leie, als compensatie voor de doorgedreven kanalisatie van de rivier. In de doorkruiste steden worden projecten van stadsvernieuwing eraan gekoppeld, want onder andere wonen met zicht op een waterweg wordt als een meerwaarde ervaren. Met steden en gemeenten, provincies en belanghebbenden worden ook projecten van recreatief meegenieten op en langs het water ontwikkeld. |
![]() |
Beschrijving daguitstap Het eerste deel van de boottocht voert ons vanaf Deinze naar de nieuwe sluis en stuw van Sint-Baafs-Vijve, over de gekanaliseerde Leie, langs de vele oude meanders van de natuurlijke Leie, die een belangrijke rol zullen spelen in het begeleidende project van rivierherstel Leie. We maken kennis met de nieuwe, milieuvriendelijke oeververdedigingen. Ter hoogte van Machelen bewonderen we de Roger Raveelsteiger, in passende kleuren geverfd. Ook zien we daar een eerste aanmeerplaats voor de grootste duwkonvooien. Te Sint-Baafs-Vijve varen we een oude meander in, en gaan we van boord om er de recent aangelegde vispassage (type enkel “vertical slot” of enkele, verticale gleuf, in beton uitgevoerd) en de vernieuwde stuw te bezoeken. Aan de oever van deze oude Leiearm gaan we ook lunchen. Nadien maken we de oversteek naar het net ingehuldigd bezoekerscentrum en krijgen daar een rijk geïllustreerde, algemene situering van het project. Terug aan boord zetten we vaart naar de nieuwe sluis en stuw van Harelbeke, waar we tijdens een korte wandeling vanop een passerelle een andere uitvoeringswijze van een vispassage (type vistrap met stortsteendrempels) kunnen zien. Vanop de tot uitkijkplatform omgebouwde, oude hefportiek kan het ganse complex worden overschouwd. We eindigen onze trip met de doortocht van Kortrijk, waar we een plejade aan nieuwe bruggen kunnen bewonderen, en waar de verlaagde oevers de stadsbewoners uitnodigen om er van de rivier te genieten, het bekroonde stadsvernieuwingsproject Leieboorden. Zowel de projectleider, ingenieur Frank Serpentier, als de adjunct-projectleider, biologe Annick De Winter, zijn de ganse dag onze gids. |
€ 74,00 p.p. voor ie-net-leden / partner
€ 84,00 p.p. voor niet-leden