NASA heeft een rijke geschiedenis van experimentele X-vliegtuigen, die gebouwd zijn om specifieke technologieën te testen of onderzoeksvragen te beantwoorden.
Het allereerste exemplaar, de Bell X-1 die voor het eerst de geluidsmuur doorbrak, maakte zijn eerste vlucht in 1946. De afgelopen jaren waren de experimentele onderzoeksvliegtuigen onbemande schaalmodellen, zoals de X-48 en de X-56.
Deze avondlezing zal zich vooral toespitsen op twee nieuwe experimentele toestellen die momenteel worden gebouwd: de X-57 Maxwell wordt een volledig elektrisch vliegtuig en de X-59 Quesst gaat de geluidsmuur op een stillere manier proberen te doorbreken.
Er staan ons boeiende jaren te wachten! Tenslotte zal er ook nog even ingegaan worden op mogelijke verdere toekomstplannen.
De spreker
Dr. Thomas Lombaerts werkt als lucht- en ruimtevaartingenieur bij NASA Ames op Moffett Field in Californië. Daar werkt hij in verschillende onderzoeksteams aan nieuwe technologieën voor de luchtvaart. Totnogtoe waren de onderzoeksthema’s toegespitst op de conventionele civiele luchtvaart. Recent is daar ook “geavanceerde mobiliteit in de lucht” (advanced air mobility) bijgekomen, de zogenaamde vliegende elektrische taxi’s, waar Thomas meehelpt aan de ontwikkeling van nieuwe besturingssystemen en sensor fusie algoritmen. Er zijn verschillende wetenschappelijke artikels gepubliceerd over dit onderzoek. In de avonduren geeft Thomas les vliegmechanica aan de toekomstige generaties lucht- en ruimtevaartingenieurs op San José State University. Zijn lessen bevatten veel anekdotes uit de praktijk. In de weekends is hij meestal op pad ergens in de mooie San Francisco Bay Area om van de prachtige natuur, lekkere wijn en de adembenemende zonsondergangen te genieten.