Emaillerie Belge werd opgericht in 1923 en is dus bijna 95 jaar oud, net als het merendeel van de werktuigen en machines die hun kwaliteit en duurzaamheid meer dan bewezen hebben. In 2016 werd de firma overgenomen door een tweetal jonge ondernemers die email koesteren en nieuwe uitdagingen willen aangaan.
Oorspronkelijk specialiseerde het bedrijf in het emailleren van hoogwaardig metalen huis- en keukengerief maar diversifieerde haar activiteiten naar de productie van geëmailleerde reclameborden, signalisatiepanelen en straatnaamborden. Dit laatste segment was een echt succes tot, in de jaren 60 van de vorige eeuw, de overheid haar investeringen in duurzame bewijzering sterk terugschroefde wat leidde tot een gevoelige terugval van de vraag naar geëmailleerde producten. Dat deed de das om van de meeste Belgische emailleries en uiteindelijk bleef enkel de Emaillerie Belge als laatste bedrijf in de Benelux over. Dat de firma vandaag nog levensvatbaar is, is voornamelijk te danken aan de creativiteit van de huidige eigenaars en de enorme knowhow die in de loop van een eeuw werd opgedaan en van generatie op generatie werd overgeleverd.
Emailleren op metaal is een uiterst moeilijk proces dat Emaillerie Belge beheerst vanaf de selectie van de staalplaten, over hun etsing, gevolgd door het aanbrengen via zeefdruk van de diverse kleurlagen waarbij nieuwe technieken worden aangewend. Het blijft echter een procedé dat uit niet minder dan 14 verschillende productiestappen bestaat – dus verre van goedkoop – maar het eindproduct straalt dan ook door zijn originaliteit en zijn onovertroffen duurzaamheid. De onverwoestbaarheid van het eindproduct is mee bepaald door het opeenvolgend “verglazen” van de emaillagen bij temperaturen van om en bij de 830 °C.
De kleine groep van een tiental medewerkers beheerst elk aspect van het productieproces en schrikt er niet voor terug om nieuwe emailpoeders, kleuren en tint aanpassingen uit te testen. In de nieuwe vestiging zal er vooral veel aandacht worden besteed aan het optimaliseren van het productieproces.
Alleen al het aanschouwen van de honderden emailplaten die de wanden van de verschillende lokalen hun specifiek aanzicht verlenen is een bezoek al waard maar ingenieurs zullen vooral oog hebben voor het technisch aspect van de manuele arbeid en vaardigheden die de kern blijven vormen van het succes van dit bedrijf.