Tegen 2015 stelt de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) zich ambitieuze doelstellingen:

Lex Lemmens

Meer diversiteit zonder verlies van kwaliteit

Tegen 2015 stelt de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) zich ambitieuze doelstellingen: 50% meer studenten doen instromen en 45% hoger rendement aan afgestudeerde ingenieurs afleveren. Stevige uitdagingen om grondig de boeg om te gooien en de bacheloropleiding te herstructureren. Lex Lemmens, Dean van het Bachelor College en hoofd van de opleidingshervormingen, doet de nieuwe bacheloropleiding uit de doeken.

Volgens Europese afspraken is de bacheloropleiding goed voor 180 studiepunten. Aan TU/e gaan 30 studiepunten naar de algemene basisvakken (wiskunde, modelleren, ontwerpen, natuurwetenschappen en professionele vaardigheden) die voor alle ingenieurs gezamenlijk worden gegeven. TU/e vindt het belangrijk dat ingenieurs tegelijk leren samenwerken met andere disciplines, zeker nu ingenieurs steeds vaker de handen in elkaar moeten slaan. ‘Het is wel een huzarenstukje om basisvakken zo in te richten dat alle studenten er hun gading in vinden’, vertelt Lex Lemmens. ‘We hebben bijvoorbeeld een basisvak modelleren voor alle opleidingen. Je kunt ervan op aan dat studenten die natuurkunde hebben gekozen behoorlijk wat abstract kunnen denken en dat ze het leuk vinden om wiskundeopgaven te maken, terwijl een student die industrial design of bouwkunde heeft gekozen vooral uitkijkt naar het ontwerpen. Dan is het moeilijk om één vak te maken dat al deze studenten evenzeer aanspreekt. Daar hebben we nog wel een opdracht.’

Klik hieronder voor het volledige artikel: 
Meer diversiteit zonder verlies van kwaliteit
Verschenen in: 
ILYA nummer 9

© IE-NET 2016