Zoekresultaten

Dylema

Een nieuwe generatie hulpmiddelen bij humanitaire ontmijning

Een nieuwe generatie hulpmiddelen bij humanitaire ontmijning

De Koninklijke Militaire School in Brussel maakt niet alleen indruk met haar huisvesting. Binnenin trekt ook de kunstige en imposante renovatie de aandacht, maar in de KMS wordt niet alleen lesgegeven.

search and rescue op zee

Project Icarus creëert een nieuwe dimensie voor ‘search and rescue’

Reddingswerk te land, ter zee en in de lucht

Niet alleen ontmijners werken in vaak ondankbare omstandigheden. Dat geldt evenzeer voor de reddingsteams die her en der in de werel d mensen van onder het puin halen na aardbevingen, windhozen of andere r ampen. Ook zij kunnen materiële ondersteuning die hun werk vergemakkeli jkt nuttig gebruiken.

vezelcomposieten

Gelijmde wapening

Om versleten en defecte betonconstructies snel en eenvoudig te herstellen

In de bouwsector wordt men meer en meer geconfronteerd met de renovatie en herstelling van bestaande betonconstructies. Naast onderhoud en een betonherstelling is ook dikwijls een mechanische versterking nodig. De techniek van gelijmde wapening biedt hiervoor een oplossing.

Offshore

Hoogspanning op zee

Om de windenergie aan land te brengen zijn bijkomende hoogspanningscabines nodig

In de ambitie van België om tegen 2020 13% van het energieverbruik uit duurzame bronnen te halen speelt offshore windenergie een belangrijke rol. De eerste windturbines op zee zijn intussen al een tijdje operationeel, maar om straks nog meer energie aan land te kunnen brengen, zijn bijkomende infrastructuurwerken nodig.

Liliane Pintelon

Kan je in het ziekenhuis op twee oren slapen?

De bijdrage van ingenieurs aan patient safety

Amputatie van het verkeerde been, achtergebleven operatiemateriaal in je lichaam,... Iedereen heeft wel eens een dergelijk gruwelverhaal gehoord. Maar hoe veilig is een retourtje ziekenhuis nu echt? En hoe kunnen ingenieurs bijdragen aan patient safety?

KLM

Gezond op weg in het vliegtuig

Dubbel en driedubbel gecheckt!

Vliegen blijft het veiligste vervoermiddel ter wereld, maar prikkende ogen en een verlepte huid kunnen ons wel eens parten spelen tijdens een vlucht. Peter De Swert legt uit waarom we die kleine kwaaltjes er op 10.000 meter hoogte maar beter bijnemen. Hij is burgerlijk ingenieur in de luchtvaarttechniek, met een lange ervaring bij onder andere KLM en Sabena en nu zaakvoerder van Aegolius Aerospace Consulting.

Brandweer Gent

Ingenieurs aan het hoofd van een brandweerkorps

Ingenieurs leiden de brandweer

De meeste grotere brandweerkorpsen in België worden geleid door een ingenieur. ILYA ging praten met twee van hen. Luitenant-kolonel Chris Addiers is korpschef van de Antwerpse brandweer. Het had maar een haar gescheeld of zijn Gentse collega Luitenant‑kolonel Christian Van De Voorde hadden we niet meer tijdig kunnen strikken voor een interview. Vlak na ons gesprek ontspoorde de goederentrein in Wetteren en had de kolonel belangrijkere zaken aan zijn hoofd.

Dorien Smet

Het traject van Dorien Smet: gefascineerd door bouwpuin

Vrouw tussen het puin

Het zal je maar overkomen: als ingenieur bouwkunde een grote fascinatie koesteren voor oude gebouwen, terwijl je dagelijkse taak bestaat uit het keuren van partijen gebroken metselwerk-, beton- en asfaltpuin. Dorien Desmet, nu vier jaar werkzaam bij de certificatie- en controle-instelling voor bouwproducten Copro, laat het niet aan haar hart komen. “Mijn traject toont vooral aan dat je met dit diploma werkelijk alle kanten op kunt.”

ProjectGeelWest

Het afrittencomplex van de E313 in Geel-West moet de regio beter ontsluiten

ProjectGeelWest: Langetermijnoplossing voor de Kempen

Vlaanderen krijgt er een knap staaltje engineering bij. Aan het afrittencomplex van de E313 in Geel-West, dat momenteel heraangelegd wordt, komt een nieuwe tuibrug met een overspanning van 180 meter. De nieuwe brug maakt deel uit van een ambitieus project voor een betere ontsluiting van de Noorderkempen en zal meteen ook een nieuwe landmark worden in de regio.

Strijd tegen de putten

Margo Briessinck: Strijd tegen de putten

De aanpak voor de beschadigingen in de wegen

Het voorbije decennium regende het klachten over de staat van ons wegdek. Vooral in de winter, omdat in dat seizoen de vorst- en dooicycli heel wat schade berokkenen. Bovendien vergt herstellen met asfalt droog en voldoende warm weer, wat ‘s winters allesbehalve vaak voorkomt. Margo Briessinck, burgerlijk ingenieur bouwkunde, weet er alles van. Hij werkt als senior adviseur bij het Agentschap Wegen en Verkeer.

Pagina's

© IE-NET 2016